Piet en Marja Blanken runnen alweer ruim tien jaar hun gastenboerderij De Appelgaard in Gouderak. Vanwege het Veenweidepact stopten zij met de melkveehouderij en startten hun bed & breakfast met vergaderlocatie. Dat past binnen het pact, waarvan recreatieve ontplooiing een van de doelen is. In de stal staat nu alleen nog jongvee voor de opfok. “En op de stal liggen 102 zonnepanelen. We hebben een duurzaam bedrijf, met nul op de meter”, vertelt Piet trots.

Piet Blanken: "We hebben een duurzaam bedrijf, met nul op de meter"

Nog gas nodig

“Bij onze bedrijfsvoering staat duurzaamheid centraal. Dat vinden wij belangrijk, want duurzaamheid is de toekomst. We eten de aarde maar op met z’n allen, dat kan zo niet door blijven gaan.” Aardwarmte houdt het goed geïsoleerde gebouw met negen slaapkamers en achttien bedden op de juiste temperatuur. De energie komt van de zonnecollectoren. “We begonnen met een kleine tachtig panelen, maar hebben er later nog wat rijen bij genomen. De ligging op het zuidwesten blijkt heel gunstig. De opbrengst is hoog, in totaal al ruim 195.000 kWh. En daarmee is uitstootvermindering ook aanzienlijk, we gaan richting de 137.000 kg CO2-reductie. We zijn in de gastenboerderij nog niet van het gas af. We verbruiken een beetje gas voor het fornuis, dat zou ook wel naar elektrisch kunnen. Maar we hebben nog steeds gas nodig vanwege de legionellapreventie. Daarvoor moet het leidingwater in de installatie tot meer dan 60° worden verwarmd en dat redt de warmtepomp niet; die komt tot 40° Celsius.”

Elektrisch rijden

“Nu woont mijn dochter met haar gezin in de oude boerderij nadat deze eerst helemaal geïsoleerd is. Dat scheelt de helft in het gasverbruik! Voor onszelf hebben we op het erf een nieuw huis gebouwd. Dat is wel gasloos. Door de warmtepomp die ook koelt, is de temperatuur altijd heel comfortabel. Ook op het dak van ons huis liggen zonnepanelen. Het zijn er dertig en ze leveren zo veel op dat we stroom over houden. Daarom hebben we nu een elektrische auto, tweedehands. Dankzij de subsidieregeling in combinatie met onze eigen stroom was dit heel aantrekkelijk. Als je onze kosten vergelijkt met rijden op benzine dan snap je wel waarom ik zo blij ben met onze elektrische auto.”