In 1937 startte opa Tinus Zijderlaan zijn fouragehandel. Na zijn zoons Nico en Wim, zitten nu twee kleinkinderen in de directie van dit bedrijf in transport en logistieke dienstverlening, met ongeveer 200 wagens en drie distributiecentra. “Wim, mijn vader, is vanaf 1 januari 2022 commissaris; mijn broer Tim is Transport directeur. Gelet op de omvang en groei van het bedrijf en de uitdagingen die op ons af gaan komen, lag het voor de hand om met drie directieleden het bedrijf voort te zetten”, licht Algemeen directeur Sabine Zijderlaan toe. “Daarom hebben we de stap gezet om extern te werven en is Leo Lokker aangetrokken als Commercieel en operationeel directeur.” Zijderlaan(externe link), met het hoofdkantoor in Stolwijk, is een echt familiebedrijf. “Van de ongeveer 275 medewerkers werkt een groot deel al tientallen jaren bij ons. Niet alleen in de directie, maar ook onder het personeel zijn er allerlei familieverbanden.”

Duurzame optimalisaties

Een van de kernwaarden van Zijderlaan is duurzaamheid. “Transport heeft per definitie invloed op het milieu”, verklaart Sabine. “We zien het daarom als onze plicht om actief bezig te zijn met duurzaamheid. Dat werkt door in de hele organisatie.”

Zijderlaan neemt deel aan het CO2-reductieprogramma van Lean & Green. Leo: “We willen de hoeveelheid uitstoot per ton per kilometer zo laag mogelijk houden. Door goede planningen maken we minder kilometers met lege vrachtwagens. Ook trainen we de chauffeurs in rij-optimalisatie. Bijvoorbeeld meer cruisen en langer uit laten rollen.” Sabine vult aan: “We hebben zelfs een duurzaamheidsadviseur in dienst, want we willen graag na de 1e Lean & Green Star ook de 2e en 3e binnenhalen. Met allerlei maatregelen zorgen we voor minder CO2-uitstoot, ook dankzij de 900 zonnepanelen op onze loodsen in Stolwijk.”

Schoon en zuinig

Leo legt uit: “We zetten allerlei stappen. Met gebruik van alternatieve brandstoffen, zoals HVO of Bio GTL, kunnen we voor onze opdrachtgevers de milieugevolgen van hun transportstromen beperken. Zo rijden we voor Cefetra alle vrachten binnen Nederland op de fossielvrije brandstof HVO100. Ook met ons wagenpark dragen we bij aan duurzaamheid. We hebben een ambitieus vervangingsprogramma zodat we in 2024 alleen nog maar met trucks rijden die een Euro 6 motor of zuiniger hebben. Die motoren zijn schoon en zuinig, en geschikt voor de nieuwste generaties biobrandstoffen.” Sabine: “Naast reductie van CO2-uitstoot compenseren we ook: met gecertificeerde projecten van het Nature-Based Solutions programma van Shell dragen we bij aan het wereldwijd beschermen en herstellen van natuur.” “We volgen alle duurzaamheidsontwikkelingen op de voet”, stelt Leo. “Nu denken we in ons segment vooral aan waterstof als brandstof voor de toekomst, maar misschien wordt elektrisch rijden voor zwaar wegtransport ook een optie. Wat het ook wordt, Zijderlaan is er klaar voor!”