Zet ook jouw cv-ketel binnen 1 minuut op 60 graden en bespaar € 60 per jaar. De meeste cv-ketels staan op de fabrieksinstelling van 80 graden, maar werken efficiënter op 60 graden.  Deze snelle besparing scheelt veel gas, dus geld én CO2. En dit zonder verlies van comfort en geen risico op een koude douche.  Binnen één minuut 60 euro per jaar besparen door uw cv-ketel – uw verwarmingswater, niet uw drinkwater – naar 60 graden te brengen.

Standaard te hoog

Standaard staan cv-ketels vaak op 80 of 90 graden aanvoertemperatuur voor de verwarming (het water wat naar de radiatoren, convectors of vloerverwarming aangevoerd wordt). Daardoor zijn ze minder zuinig dan ze kunnen zijn. Door de aanvoertemperatuur van de verwarming te verlagen tot 60 graden halen moderne ketels een hoger rendement en bespaar je energie en gas, en dus kosten!

Let op: de temperatuur van de tapwaterproductie van de cv-ketel mag officieel niet lager dan 60 graden. Bij een tapwatertemperatuur van lager dan 60 graden loopt u meer kans op een besmetting met de legionellabacterie.

De temperatuur van de verwarming en van het tapwater zijn altijd apart in te stellen. Dus als u alleen de aanvoertemperatuur van de verwarming verlaagt, heeft dat geen invloed op de temperatuur van het tapwater en brengt dus ook geen veiligheidsrisico’s met zich mee.

Voordelen

Het verlagen van de aanvoertemperatuur heeft meer voordelen dan alleen het verlagen van het gasverbruik en daarmee lagere kosten: uw huis is comfortabeler, omdat de kamertemperatuur constant blijft en er minder snel droge lucht wordt gevormd. Het is misschien wel nodig om de klokthermostaat iets anders in te stellen (in de ochtend iets vroeger de verwarming aan), omdat het met een lagere aanvoertemperatuur iets langer duurt voordat de woning op temperatuur is.

Tips

Op zetmop60.nl(externe link) staat voor iedere cv-ketel een korte instructievideo, zodat iedereen het makkelijk zelf kan doen. Ook op de website van de Consumentenbond(externe link) staat een duidelijke uitleg over het verlagen van de aanvoertemperatuur van de cv-ketel.